På`n igjen!

pastelcloud1

I morgen blir en rar dag…

For flere år siden fikk jeg høreapparater. Men, da var jeg allerede blitt en godt moden mann.

Funksjonelt døv fra fødselen av, men; en slags ekstrem-munnleser, som «bløffet» meg gjennom utdanning og spennende yrkesliv.

Så skulle jeg prøve ut høreapparat. En usedvanlig dyktig, empatisk og tillitsvekkende audiograf fikk meg til det.

Så fulgte noen spennende måneder. Du verden så mye lyd jeg hørte! Det å høre fuglesang for første gang, ble en av de største opplevelsene i mitt liv!

Men det fungerte selvsagt ikke særlig bra i det ordinært sosiale. Rett og slett fordi lydkaoset slet meg dønn ut!

Så jeg la de fra meg….

Jeg skiftet nettopp arbeidsplass. Der fortalte jeg om min «hørselsgreie». Alle var selvsagt oppriktig innstilt på «å legge til rette», slik at det skulle fungere!

Men; i månedene som fulgte lærte jeg noe. Jeg lærte at folk egentlig ikke vet hvordan de skal forholde seg til slikt, og jeg lærte at det er ikke tilfeldig at det ses på som en «skjult funksjonshemming» – for selvsagt glemmer folk slikt! Når jeg da dessuten tilsynelatende fungerer godt, så glemmer en det i hvert fall svært fort, og munner forblir bortvendte, tekster forblir bare verbalt-auditive….og jeg mister tonnevis med informasjon…..

Nei, folk kan ikke noe for det. Det er det som befester virkeligheten knyttet til skjulte funksjonshemminger. Det må jeg, og du, bare finne oss i.

Sånn er det bare.

Så nå, – i morgen, skal jeg ta på meg mine to høreapparater, og forsøke en gang til. Når jeg så har forsøkt det noen uker, så skal jeg be om nytt audiogram, for å se om apparatene må tilpasses på nytt. For så lenge siden er det at jeg brukte dem.

Kanskje er nyere teknologi blir bedre?

Jeg vet ikke…men jeg vil antagelig få vite…..

Så; altså er det «på`n igjen!»

sign1

Om audiogram

Hvordan oppleves det å måtte kapitulere, for en hørselshemmet som har levd på en bløff som hørende, det meste av sitt liv?
Dette innlegget ble publisert i audiogram, høreapparat, hørsel, hørselshemming, logoped, logopedi, spesialpedagogikk, tunghørt, Uncategorized og merket med , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar